Foreldrevett

Fotballforbundets foreldrevettregler:

1. Støtt opp om klubbens arbeid – gjennom foreldremøter forankres fotballens og klubbens verdisyn.
  2. Møt fram til kamper og treninger – du er viktig både for spillerne og miljøet.
  3. Gi oppmuntring til alle spillerne i med- og motgang – dette gir trygghet, trivsel og motivasjon for å bli i fotballfamilien lenge.
  4. Vi har alle ansvar for kampmiljøet – gi ros til begge lag for gode prestasjoner og Fair Play.
  5. Respekter trenerens kampledelse – konstruktiv dialog om gjennomføring tas med trener og klubb i etterkant.
  6. Respekter dommerens avgjørelser – selv om du av og til er uenig!
  7. Det er ditt barn som spiller fotball. Opptre positivt og støttende – da er du en god medspiller!

Det handler om respekt – ikke sant?

Bandyforbundets foreldrevettregler for innebandy (for minirunder):

• Møt til kamp og trening (barna ønsker det)
  • Gi oppmuntring til alle spillerne under kampen (ikke bare ditt barn)
  • Lær barnet ditt å takle både seier og tap og oppmuntre i medgang og motgang (ikke gi kritikk)
  • Respekter lagleders bruk av spillere (ikke forsøk å påvirke lagleder under kamp)
  • Se på dommeren som en veileder (ikke kritiser dommerens avgjørelser)
  • Stimuler og oppmuntre ditt barn til å delta (ikke press det)
  • Spør om kampen var morsom og spennende (ikke bare om resultatet)
  • Sørg for at barnet har riktig og fornuftig utstyr (ikke overdriv)
  • Vis respekt for arbeidet klubben gjør (delta på aktiviteter hvor foreldre blir invitert)
  • Tenk på at det er ditt barn som spiller innebandy (ikke du)